Da Fly Chicken åpnet sin første restaurant på Steen & Strøm i Oslo sommeren 2019, var ambisjonene klare: De skulle bygge en moderne restaurantkjede med smarte løsninger i bunnen. Seks år senere teller kjeden 19 restauranter i Norge og bak veksten ligger en tydelig strategi: effektiv drift gjennom automatisering.
Fra manuell avstemming til automatisert flyt
Stein, en av eierne av Fly Chicken, har selv hovedansvar for økonomi og administrasjon. Til tross for den raske veksten har han klart å håndtere dette alene – takket være gode digitale løsninger og integrasjoner.
– Vi har rundt 15 000 inngående fakturaer i året som vi har integrasjon på. I tillegg går en stor del av omsetningen via Wolt og Foodora. Tidligere brukte jeg altfor mye tid på å håndtere oppgjør og avregninger. Med 18 restauranter og 4–5 oppgjør i måneden på hver restaurant fra leveringsplattformene ble det ekstremt tidkrevende,» forteller Stein. – Med erfaringen min fra integrasjonen jeg hadde fra iizy med vipps og 24SevenOffice, var jeg overbevist om at var mulig å gjøre en lignende integrasjon med Wolt og Foodora og vårt regnskapsprogram. Jeg tok da kontakt med iizy og integrasjonen ble laget.

«Med iizys integrasjonsløsning blir alle avregninger fra Foodora og Wolt automatisk overført og bokført direkte i regnskapssystemet 24SevenOffice. Resultatet er at manuelle og feilutsatte oppgaver nå er automatisert.
Det samme med integrasjonen vipps til 24SevenOffice.
Det skal gå så sømløst som mulig.»
– Integrasjonene frigjør enormt med tid og reduserer risikoen for menneskelige feil. Oppgaven som tidligere var en tidstyv, er nå en strømlinjeformet prosess. Det gjør at vi kan bruke mer tid på kontroll og avvik, i stedet for rutinearbeid, sier Stein.
Effektiv kjededrift uten voksende administrasjon
En viktig del av Fly Chickens suksess er at de har klart å vokse uten å bygge opp et stort og tungt administrativt apparat.
– Vi er bare fire personer på hovedkontoret som håndterer hele kjeden. Grunnen til at vi klarer det, er at vi har laget gode rutiner og systemer fra starten. Når vi åpner nye restauranter, blir det ikke mer administrativt arbeid fordi automatikken ligger der allerede. Det er «the beauty of chain management», forklarer Stein.
Besparelsene i tid og ressurser er betydelige. Ifølge Stein ville det vært umulig å håndtere dagens volum uten automatiseringen.
Godt samarbeid med kort vei til løsninger
For Fly Chicken har samarbeidet med iizy vært avgjørende.
– Det viktigste er at det er kort vei til løsningene. Vi kan snakke direkte med utviklerne hos iizy og gjøre tilpasninger raskt når behovene endrer seg. I en bransje der Wolt og Foodora stadig justerer på systemene sine, er den korte veien til justering helt avgjørende, sier Stein.
Fremtidsplaner på solide systemer
Fly Chicken har ambisjoner om å vokse videre, blant annet gjennom franchise utenfor Norge. Med et fundament av effektive og automatiserte løsninger er kjeden godt rustet til å skalere uten å drukne i administrasjon.
– Vi kunne aldri vært der vi er i dag uten å utnytte teknologien. Integrasjonene fra iizy gjør at vi kan vokse raskt og samtidig holde kostnadene nede. Det er et konkurransefortrinn vi setter stor pris på, avslutter Stein.

