Vakre Vene er en av Norges største klesbutikker. De ble først introdusert til iizy som en partner for å løse operative utfordringer samtidig som de utvidet sin nettbutikk med MyStore og Pio.
I denne casestudien fremheves hvordan en slik teknologisk-strategisk integrasjon hjalp deres detaljehandel å skalere og vokse. Basert i Harstad, startet Vakre Vene i 2010 og er ledet av et dedikert team, inkludert medeierne Richard og Elisabeth Bendiksen. Fra deres begynnelse, fokuserte bedriften på å bygge en sterk merkeidentitet, med lidenskap for Skandinavisk og internasjonale motemerker. De har investert mye i å inspirere deres kvinnelige kundebase med å skape deres eget image for å promotere deres produkter.
I 2016, ble de første skrittene i netthandel tatt, samtidig så de etter muligheter for å kunne skape vekst for deres merkevare og få deres produkter foran et større publikum. Momentum tok seg betydelig opp under COVID-19 pandemien, som ledet til en periode med stor vekst for merkevaren, når de utviklet seg fra en lokal butikk til en blomstrende bedrift med en betydelig tilstedeværelse på nett og en eksklusiv butikk.
Vakre Vene sin dedikasjon til kvalitet over kvantitet står fortsatt sentralt i deres merkevare, noe som har hjulpet dem til å skille seg ut fra deres konkurrenter i motebransjen. Denne dedikasjonen har gitt fantastiske resultater år etter år, som er reflektert i deres vekst til 138 000 ordre og overgikk 100 millioner i omsetning i fjor.
Utfordringen
Når Vakre Vene valgte å begynne med nettsalg i 2016 var det mange plattformer å velge mellom. Etter noe research, valgte de MyStore som deres plattform på grunn av:
- Enklere tekniske systemer
- Positiv omtale rundt deres pålitlighet
- Fordelen med å bruke en norsk plattform for deres bedrift
Når bedriften fortsatte å vokse, sto Vakre Vene overfor større utfordringer med lagerstyring og salgsintegrering med deres fysiske butikk og nettbutikk.
For å forbedre deres operasjonelle effektivitet, hadde de behov for å implementere en sofistikert robotbasert lagerløsning, Autostore, gjennom et partnerskap med Pio.
«Vi var tidlig ute i å integrere et robotisert lagerhus.»
iizy er MyStores pålitelige integrasjonsleverandør og tetter gapet mellom MyStore og Pio sitt Autostore system. Oppsettet til Vakre Vene krevde 2 000 kuber, avansert logistikk og integrasjoner. Vakre Vene kontaktet iizy i Mai 2022, og begynte arbeidet med iizy som en integrasjonspartner like etter.
Løsningen
iizy sin ekspertise og proaktive support var viktig for å oppnå en sømløs automasjon i lagerstyringen og salgsynkronisering.
iizy klarte å integrere MyStore og Pio sin Autostore, som gjorde det mulig for Vakre Vene å automatisere lagersporing, ordrebehandling og synkronisering mellom fysiske butikk og nettbutikk.
Denne integrasjonen førte til stor reduksjon i manuelt arbeid, samtidig som den i sikret “real-time” lager-oppdateringer på tvers av plattformene.
Resultatet
Vakre Vene har nå jobbet med iizy som deres integrasjonspartner siden midten av 2022 for støtte med Pio og MyStore.
Samarbeidet med iizy har gitt utrolige fordeler for Vakre Vene:
Operasjonell effektivitet
Prosessen med å registrere salg som tidligere måte gjøres manuelt, går nå helautomatisk, som sparer dem 20 til 60 minutter daglig per ansatt.
Kostnadsreduksjon
Redusert operative kostnader knyttet til manuell lagerstyring og ordrebehandling.
Kundetilfredshet
Forbedret nøyaktighet i lagersystemet og raskere ordrebehandlinger har forbedret kundeopplevelsen, som har ført til økt mersalg og gjenkjøp.
Skalerbarhet
Posisjonen Vakre Vene har oppnådd gir de mulighet for vekst i fremtiden med å effektivisere backend-operasjoner, som gir dem mulighet til å fokusere mer på kundeengasjement og kreative aspekter i deres bedrift.
Konklusjon
Vakre Vene er veldig fornøyde med iizy sine tjenester, med deres teknologiske ekspertise, proaktive support og evne til å forstå og løse Vakre Vene sine utfordringer. Partnerskapet med iizy har ikke bare løst det umiddelbare integrasjonsbehovet, men har i tillegg lagt grunnlag for framtidige teknologiske fremskritt og utvidelse av bedriften.
Samarbeidet med iizy har gjort det mulig for Vakre Vene å utnytte avansert detaljhandelsteknologi effektivt, transformert deres bedrift og styrket deres konkurransevne i et dynamisk motemarked.
Vakre Vene er trygge på at iizy sine evner til å støtte dem i deres teknologiske behov og bidra til deres vekst.
«De er “på”. De ser etter løsninger, betrygger oss, og får ting til å skje.»